Tomas og Mads nummer 11 i JR VM

Postet av Risør Seilforening den 5. Sep 2016

I helgen seilte Mads og Tomas Mathisen JR VM i 49er FX i Lelystad, Holland. Det var guttas andre regatta siden de byttet båtklasse. 35 båter fra 18 nasjoner deltok.

Det var lagt opp til 3 dager med 10 innledende seilaser. De 7 beste båtene gikk direkte til finaleseilaser. De neste 8 båtene etter innledende måtte ut i semifinaler. Hver båt tok med seg plassiffer inn i semifinalen. Kun vinneren av semifinalen gikk til finalen.

Mads og Tomas hadde 5 svært sterke enkeltseilaser med blant annet to spikere i innledende seilaser. Samtidig hadde de 3 seilaser langt oppe på 20-tallet. Gutta plasserte seg på 10. plass etter innledende, 14 poeng etter direkte kvalifisering til finalen, og tok med seg 3 poeng inn i semifinalene.

I den første seilasen i semifinalen ble gutta nummer 3 og ledet. I den andre seilasen ledet de helt til målstreken, men gjorde en taktisk feilvurdering og endte opp med å ta en 360 rett før målgang. De endte som 4 i denne seilasen. Før siste seilas i semifinalen lå gutta 1 poeng bak og de ville med seier gå videre. De fikk en dårlig start og klarte ikke å hente inn det tapte.

Dermed endte Mads og Tomas på 11. plass i JR VM, deres andre regatta i 49er FX-klassen.

Det var lite vind gjennom hele regattaen med 1 - 3 m/s. Gutta rapporterer om bra boathandling, god fart og mye å hente på taktikk, strategi og stabilitet.

Kommende helg er det åpent tysk mesterskap. Tyskland hadde en båt på bronseplass i 49er -klassen i OL i Rio og det forventes mange gode båter. Helgen etter det åpne tyske mesterkskapet er det åpent dansk mesterskap. Danskene hadde også en båt på bronseplass i OL, i 49er FX - klassen. Dermed bør det bli veldig god matching også der for Mads og Tomas.