Risør seilforening

Søndag 28. juli 1888 ble den første organiserte regatta seilt i Risør, og Risør seilforening ble stiftet under et år senere 28. juni 1889. Den første regattaen i foreningens regi ble seilt 25. august samme år, og allerede året etter ble det arrangert landsregatta i Risør.

(kilde Risør seilforenings jubileumsbok 100 år 1889 - 1989, Steinar Johnsen)

Siden da har RSF vært en aktiv forening både på regattabanen nasjonalt og internasjonalt, og lokalt som en viktig forening både som idrettslag og som samfunnsaktør i Risør.

Æresmedlemmer

B. Johnsen

Harald Bjørseth

Gunnar Karlsen

Jacob Stendal

Olaf Hasaas

Karl Jonny Lundberg

Øistein Olsen

Nils Røisland

Kåre Karlsen

Frans Karlson

Werner Pedersen

Asbjørn Østerholt

Vidar Karlsen

Om foreningen

Risør seilforening er i dag en aktiv seilforening med flere klasser, egen junioravdeling og foreningen arrangerer både lokale, nasjonale og internasjonale regattaer.

I sesongen arrangeres det ukentlig regatta med start fra Kastellet. Der er det klassen 12.5 kvm krysser som dominerer med opptil 20 startende båter.  I denne klassen arrangeres det også NM annenhvert år i Risør og Ålesund.

Junioravdelingen har trening på Finnøya hver tirsdag. Det arrangeres regatta også i denne klassen, som oftest på onsdager.  Her ligger regattabanen på utsiden av Buvika. Junioravdelingen seiler A-jolle og RS Feva.  I august 2022 skal Risør igjen arrangere NM i klassen RS Feva.

Risør seilforening har en Melges 24. Melges er en sportsbåt som hovedsakelig benyttes til regatta. Båten seiles av 4-5 seilere. Klassen arrangerer NM. Risør seilforening har også deltatt i seilsportligaen. Seilsportligaen er en konkurranse for seilforeninger der beste seilforening kåres gjennom fire stevner over to dager. RSF har hevdet seg i denne ligaen med følgende resultater så langt:

2017: Vinner av 1. divisjon

2018: Vinner av eliteserien

2019: Nedrykk til 1. divsijon

2012: Nr tre i 1. divisjon

Risørs seilforening er vertskap på Finnøya seilsenter, der også foreningens seilerhytte ligger.

Risør seilforening arrangerer også seilkurs for voksne og seilopplæring for barn og unge.

Kontakt informasjon

BesøksadresseFinnøya, 4950 Risør