Finnøya Seilsenter

Finnøya kystpark er en del av skjærgårdsparken og består av tre nesten sammenhengende øyer; Vestre- og Østre Finnøya samt Laholmen. Øyene eies av staten, og Risør seilforening disponerer området ved seilsenteret gjennom en langvarig leieavtale. På Finnøya har det tidligere vært småbruk, med dyr og dyrking av jord. Det er også gamle steinbrudd på øyene. Finnøya har vært Risør seilforeningens seilsenter,  siden begynnelsen av 80-tallet.

Seilsenteret ligger idyllisk til i Kranfjorden, en kort båttur fra Risør sentrum. stedet er kretsanlegg for seiling, og er et flott utgangspunkt for seilskole, regattaer og andre arrangementer. Seilforeningens hytte er moderne med kjøkken og gjesterom.  Stedet er innredet for både vertskap på sommeren, kiosk og større arrangementer i seilforeningens regi.

Finnøya er et flott sted for tidlige vårdager,  late sommerdager og varme høstdager på sjøen. Stedet er betjent med vertskap i juli. Da er det også kiosk her.

Risør seilforening har et eget Finnøya styre som frivillig jobber for å ta vare på Finnøya seilsenter og utvikle dette videre. Om noen ønsker å bidra kan de kontakte nestleder@risorseilforening.no

Aktivitetstilbud:

På Finnøya er det mulighet for mange aktiviteter. Det fins merkede stier rundt hele øya som innbyr til spennende turer for alle aldre. Stiene er populære for seilere og andre båtfolk etter en lang etappe på sjøen. Seilforeningen har satt opp griller og bord. Det er opparbeidet to strender for de minste, og stedet innbyr til bading og vannaktivitet for alle aldre.

Stedet er base for Risør seilforenings seilskole, og benyttes til treninger og regatta.