Statusrapport fra Tomas og Mads i Malaysia

Postet av Risør Seilforening den 1. Jan 2016

29erstart.jpg

9 seilaser over 3 dager er gjennomført i Langkawi i Malaysia. Tomas og Mads har aldri tidligere seilt bedre. Gjennom pappa Erik har vi fått en statusrapport fra guttene:

Gutta er gjennomgående opplagt og svært fornøyde med gode seilforhold. Hver eneste dag har vært krevende med mye strøm og kraftige vindskift i det sundet de seiler i. Det er krappe bølger og det har blåst relativt mye alle dagene med seiling. Det er stor fare for "nosedive" og kullseiling.

Taktikken i starten har vært å være frempå helt oppe ved lo merke det siste minuttet før starten går. De har hatt mange gode starter, men også noen som ikke har gått bra. De opplever et skikkelig fartsoverskudd på de fleste av konkurrentene. I en seilas seilte de fra en 12. plass opp til 3 og passerte også Slovenia som nå ligger på 3. plass med samme poengsum som Mads og Tomas.

Gutta spiser godt, legger seg tidlig og har gode forberedelser. De kommuniserer bra og opplever at de gjør hverandre gode.

Nyttårsaften ble feiret med svenskene og kvelden ble avsluttet tidlig. 1. januar har de vært på tur og dykket.

2. januar fortsetter VM med 3 seilaser, mens det hele avsluttes med en seilas 3. januar. Alt kan skje i de 4 siste seilasene og guttene er veldig motiverte. Første start den 2. januar er klokken 11.00 lokal tid, 04.00 norsk tid. Mye er avklart før de fleste av oss er oppe av køya ;-)

Lykke til!